Σάββατο 1 Αυγούστου 2009

Πιστωτικές κάρτες από... το εξωτερικό

Πολλές φορές κάποιος που παρακολουθεί τα επιτόκια θα εκπλαγεί με τις διαφορές που υπάρχουν μεταξύ των ελληνικών και των ευρωπαϊκών επιτοκίων στις πιστωτικές κάρτες και στα δάνεια. Αν και μπορείς να παραγγείλεις και να παραλάβεις πολύ εύκολα καταναλωτικά προϊόντα από το εξωτερικό δεν ισχύει το ίδιο για τα τραπεζικά όπου περιοριζόμαστε στην... εγχώρια αγορά.

Αυτό όμως φαίνεται ότι θα αλλάξει για μας από 1/1/2010 οπότε και γίνεται νόμος του κράτους η κοινοτική οδηγία για την καταναλωτική πίστη που θα έχει ήδη ενσωματωθεί στο εθνικό δίκαιο νωρίτερα τον Σεπτέμβριο. Πρακτικά αυτό θα επιτρέψει στους έλληνες καταναλωτές να παίρνουν δάνεια και κάρτες από τράπεζες άλλων χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τους όρους που ισχύουν εκεί. Έτσι ο έλληνας καταναλωτής θα μπορεί να συνάψει καταναλωτικό δάνειο ή να βγάλει πιστωτική κάρτα με τα (χαμηλότερα συνήθως) επιτόκια που ισχύουν σε χώρες της Ε.Ε.

Η οδηγία θα καλύπτει συμβάσεις πίστωσης που αφορούν ποσά από 200 έως 75.000 ευρώ και θα αφορά και τις πιστωτικές κάρτες. Με αυτό τον τρόπο το υπουργείο Ανάπτυξης θεωρεί ότι «Ανοίγει σημαντικά η αγορά δανείων και η ενίσχυση του ανταγωνισμού θα συμβάλλει στην βελτίωση των τραπεζικών προϊόντων και, πιθανώς, στην μείωση των επιτοκίων».

Επίσης, ο υπουργός Ανάπτυξης επεσήμανε ότι με την ενσωμάτωση της οδηγίας όλοι οι καταναλωτές στην Ε.Ε. θα λαμβάνουν μέσω του εντύπου των «τυποποιημένων ευρωπαϊκών πληροφοριών καταναλωτικής πίστης» τις ίδιες πληροφορίες, ούτως ώστε εύκολα να μπορούν να συγκρίνουν και να επιλέγουν την πλέον συμφέρουσα τραπεζική υπηρεσία ή προϊόν, είτε στην χώρα τους είτε σε άλλο κράτος-μέλος, καθώς και να επωφελούνται από τραπεζικά προϊόντα που δεν διατίθενται στη χώρα τους. Στη συνέχεια θα μπορεί μέσω Ίντερνετ να επιλέγει την τράπεζα της αρεσκείας του.

Πάμε τώρα και σε κάτι σημαντικό. Το Υπουργείο Οικονομίας επεξεργάζεται ήδη το νέο θεσμικό πλαίσιο και από τις αρχές του έτους, οι μεγάλες επιχειρήσεις λιανικής θα μπορούν να συστήνουν αυτόνομες εταιρίες έκδοσης και διαχείρισης πιστωτικών καρτών, χωρίς να είναι απαραίτητη η σύμπραξη με τράπεζα. Δηλαδή καλώς ή κακώς δεν θα αναγκαζόμαστε να βάλουμε μεσάζοντες για να βγάλουμε μια κάρτα, αρκεί μια επίσκεψη στο σουπερ μάρκετ της γειτονιάς. Αν θα ευδοκιμήσει κάτι τέτοιο θα φανεί στο μέλλον αν και εκ πρώτης όψεως μου φαίνεται βολικό.

Μάλιστα σε μια απίστευτη δήλωση από τον κ. Χατζηδάκη που φαίνεται ότι σκέφτεται την προστασία των καταναλωτών και μόνο θα δημιουργήσει ένα ειδικό γραφείο υποστήριξης καταναλωτή τραπεζικών προϊόντων. Η νέα αυτή έμπνευση θα προσφέρει (τουλάχιστον θεωρητικά):

* Τηλεφωνική γραμμή για την καταγραφή ερωτήσεων, παραπόνων και καταγγελιών για θέματα της χρηματοπιστωτικής αγοράς
* Χαρτογράφηση των προσφερομένων τραπεζικών προϊόντων
* Συμβουλευτική υποστήριξη του καταναλωτή για τη καλύτερη δυνατή επιλογή δανείου ή άλλου τραπεζικού προϊόντος
* Νομική υποστήριξη σε αρχικό στάδιο, για την απεμπλοκή από διάφορα προβλήματα
* Ενημέρωση για τα δικαιώματα των καταναλωτών που απορρέουν από το θεσμικό πλαίσιο που ισχύει.

Εκτός όμως από τα παραπάνω το γραφείο θα είναι άχρηστο αν δεν κάνουν κάτι οι καταναλωτές από μόνοι τους για να προστατευθούν από ορισμένες παράλογες και παράνομες χρεώσεις που ενώ υπάρχει δεδικασμένο που δικαιώνει αυτούς που αρνούνται να πιαστούν κορόϊδα, αυτές συνεχίζουν ακάθεκτες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου